5 lipca 2016

5 powodów, by zacząć się ruszać już dziś!

Wiadomo, że aktywność fizyczna to zdrowie, lepsza kondycja i dobre samopoczucie. Co jednak kryje się za tymi ogólnikami? Przedstawiamy 5 powodów, dla których warto zacząć ćwiczyć od zaraz.

Życie każdego człowieka nierozerwalnie związane jest z wykonywaniem ruchu, to właśnie ruch jest podstawą funkcjonowania każdego z nas. Każdy człowiek musi się poruszać, by prawidłowo funkcjonować. Regularna aktywność fizyczna i sport są niezwykle ważnym czynnikiem jakości naszego życia, a przede wszystkim podstawą utrzymania dobrego stanu zdrowia, kondycji i prawidłowego rozwoju organizmu.

Zanim przystąpimy do ćwiczeń, warto wiedzieć, co tak naprawdę oznacza pojęcie „aktywność fizyczna”. Sprawa nie jest taka prosta, bo nie ma jednej definicji, a pojęcie to jest bardzo szerokie. Według EUFIC (The European Food Information Council) aktywność fizyczna stanowi „dowolną formę ruchu ciała spowodowaną skurczami mięśni, przy którym wydatek energii przekracza poziomy energii spoczynkowej”. Natomiast Instytut Żywności i Żywienia określa to pojęcie jako: „wysiłek podczas uprawiania sportu, zajęcia podejmowane w czasie wolnym, a również takie codzienne zajęcia, jak energiczne chodzenie, prace domowe oraz praca zawodowa związana z wysiłkiem fizycznym”. Jak więc widać, aktywność fizyczna to zarówno sport, jak codzienna aktywność domowa, np. sprzątanie.

Fotolia_79311686-link

Jakie dokładnie korzyści przynosi regularna aktywność fizyczna?

  • Zwiększa wydolność układu sercowo-naczyniowego.
  • Wpływa na obniżenie ciśnienia tętniczego krwi, zwiększenie objętości wyrzutowej serca i poprawę elastyczności naczyń krwionośnych, przez co zmniejsza się ryzyko miażdżycy i zapadalność na chorobę niedokrwienną serca. Redukuje o około 20-30% ryzyko udaru mózgu.
  • Poprawia funkcje poznawcze organizmu. Wpływa na polepszenie procesów logicznego myślenia, poprawę koncentracji uwagi oraz pamięć.
  • Jest jedną z najbardziej skutecznych metod leczenie nadwagi i otyłości, wpływa na poprawę przemiany materii. Aktywność fizyczna to niezbędny element zarządzania kaloriami, w którym energia przyjęta wraz jedzeniem jest zużywana przez organizm.
  • Zapobiega rozwojowi cukrzycy typu 2, poprzez zwiększenie wrażliwości tkanek na działanie insuliny, co poprawia jej skuteczniejsze działanie. Regularne ćwiczenia ułatwiają wyrównanie glikemii, zwiększają zużycie glukozy przez pracujące mięśnie, a także mają istotny wpływ na zmniejszenie masy ciała.

Warto pamiętać, że rekomendowana ilość dodatkowej aktywności fizycznej według zaleceń Światowej Organizacji Zdrowia powinna wynosić co najmniej 150 minut tygodniowo.

Wróć