29 maja 2015

5 prawd na temat liczenia kalorii

Kalkulacja się opłaca

Pożywienie, które zjadamy to energia dla naszego organizmu. Najprościej rzecz ujmując nasz metabolizm to czysta matematyka: tyle powinniśmy zjeść, ile nasz organizm ma możliwości spalić!

 

Jakie jest zapotrzebowanie organizmu?

Przeciętne zapotrzebowanie energetyczne wynosi 2000 kcal dla kobiet i 2500 kcal dla mężczyzn. Jednakże dokładne zapotrzebowanie na energię zależne jest od płci, wieku, stanu fizjologicznego (np. ciąża), poziomu aktywności fizycznej i wielu innych czynników.

 

Czy równanie kalorii musi się zgadzać?

W najprostszym ujęciu istotne jest by każdego dnia zmieścić się w dziennym limicie kalorii. A  drobne błędy dietetyczne, które od czasu do czasu zdarzają się każdemu z nas, nie wpłyną negatywnie na sylwetkę ciała. Ważny jest również skład i proporcje przyjmowanych przez nas poszczególnych składników pokarmowych oraz jedzenie częściej mniejszych porcji, gdyż ma to wpływ na metabolizm.

 

Jak policzyć ile kalorii zjadamy?

Składnikami pokarmowymi, z których uzyskujemy energię  liczoną w kaloriach są na każdy gram składnika: białko dające 4 kcal, tłuszcze – 9 kcal oraz węglowodany, również dostarczające 4 kcal. Warto pamiętać, iż alkohol to też kalorie i to aż 7 kcal w każdym gramie tego składnika! Zatem wszystko co zjadamy i pijemy każdego dnia, dostarcza nam kalorii. Wyjątkiem jest woda, która jako jedyny niezbędny składnik pokarmowy, nie dostarcza naszemu organizmowi żadnych kalorii. Starając się bilansować posiłki warto również zastanowić się nad produktami o obniżonej zawartości kalorii typu LIGHT. Stają się pomocne gdy chcemy obniżyć ilość spożywanych kalorii w ciągu dnia.

 

Co to jest bilans energetyczny?

Zachowanie równowagi pomiędzy ilością spożytej energii wraz z pokarmem a jej wydatkowaniem jest określane homeostazą energetyczną, dzięki czemu masa ciała nie zmienia się. Natomiast przyjmowanie zbyt dużej ilości energii w posiłkach i napojach w stosunku  do naszego zapotrzebowania powoduje magazynowanie tego nadmiaru w postaci tkanki tłuszczowej czyli dochodzi do zwiększenia masy ciała. Z kolei gdy zużywamy większą ilość energii niż spożywamy dochodzi do zmniejszenia się masy ciała.

 

Jak zatem utrzymać prawidłową masę ciała?

Regularne posiłki oraz odpowiedni wysiłek fizyczny, adekwatny do ilości dostarczonej energii jest kluczem do utrzymania prawidłowej masy ciała. Zdarzają się jednak dni i sytuacje, gdy zjemy za dużo, wówczas sposobem zapobiegającym przyrostowi masy ciała jest zwiększenie aktywności fizycznej.

 

Licz kalorie

Wróć