18 sierpnia 2016

Co się kryje w twojej szklance? Napoje i kalorie

Kiedy zabieramy się za odchudzanie, natrafiamy w sieci na masę informacji o “cudownych” dietach, obiecujących szybkie efekty w krótkim czasie. Znajdziemy diety „low carb”, tłuszczowe diety Atkinsa czy Kwaśniewskiego, diety owocowo-warzywne, kapuściane, zgodne z grupą krwi… można zapisać nazwami całą stronę.

Nie ważne na jaką dietę chcesz przejść, jedno jest pewne: żeby schudnąć musisz wydatkować więcej energii niż spożywasz. Kiedy zaczynamy liczyć kalorie, większość z nas skupia się głównie na jedzeniu. Zapominamy, że ukochana kawa z mlekiem czy sok do śniadania to również zastrzyk energii i kalorii.

A przecież kalorie w napojach nie są przed nami ukryte! Na opakowaniu jednostkowym zawsze znajduje się informacja o wartości odżywczej produktu, a w sieciowych kawiarniach dostępne są tabele, o które można poprosić. Problem polega na tym, że nie zdajemy sobie sprawy, ile kalorii może znaleźć się w napoju i ignorujemy te informacje, skupiając się głównie na jedzeniu. Takie niespodzianki kaloryczne są szczególnie częste w okresie urlopowym, kiedy częściej chce nam się pić ze względu na wyższą temperaturę i kiedy częściej jemy na mieście.

 


Fotolia_106527878

 

 

 

Jak wynika z poniższej tabeli, napoje naprawdę mogą dużo wnieść do naszego dziennego spożycia energii. Na szczęście znamy kilka trików, które ograniczą kalorie, a jednocześnie pozwolą na małe przyjemności.

 

napoje-tabelka-12082016

 

 

Niespodziewane bomby kaloryczne

 

Mrożone kawy typu frappucino z syropem i bitą śmietaną to nawet 500 kalorii! Owocowe smoothies często robione są również z dodatkiem syropów czy pełnotłustego mleka i ich kaloryczność może znacznie przekraczać nasze przewidywania. Jeśli na miejscu nie uzyskasz takiej informacji, poszukaj na stronie internetowej – każdy produkt musi mieć oszacowaną wartość odżywczą. A kiedy najdzie cię ochota na swój ulubiony napój z kawiarni, zastosuj kilka prostych zasad aby ograniczyć kaloryczną eksplozję:

W kawiarni:

  • Poproś o wersję na chudym mleku
  • Zamów mniejszy rozmiar
  • Jeśli lubisz kawę smakową, zapytaj o syropy bezcukrowe – mają zero kalorii!
  • Pożegnaj się z bitą śmietaną
  • Zamiast sezonowych udziwnionych napojów kawowych postaw na klasykę – np. cappuccino
  • Zapytaj o kaloryczność smoothies, a jeśli obsługa nie jest w stanie ci jej podać, zapytaj z czego robią twój ulubiony smak. Zrezygnuj z dodatku cukru lub syropów, a jeśli smoothie zawiera mleko lub jogurt, wybierz wersję beztłuszczową

A jeśli naprawdę nie możesz oprzeć się pokusie i zdecydujesz się na swój ulubiony napój w opcji „kalorie all inclusive” to pamiętaj, że zawsze możesz pomóc organizmowi spalić przyjęte kalorie poprzez dodatkową dawkę ruchu!

Wróć