12 grudnia 2016

Fat czy fit? Część II – danie główne

Przygotowanie pełnego przyjęcia dla najbliższych osób, to zawsze duże wyzwanie: trzeba nie tylko trafić w różne gusta, odrobinę zaskoczyć, ale też sprawić by wszyscy czuli się wyjątkowo. Co w momencie, gdy dbamy o linię, a chcemy zadowolić gości i jednocześnie nie pochłonąć zbyt wielu kalorii?

Z pomocą przychodzą kucharz Jerzy Nogal i dietetyk mgr Ewa Kurowska, którzy dla kampanii Zarządzanie Kaloriami przedstawiają pomysły na lekkie i pełne smaku dania.
Bardzo często słyszymy, że powinniśmy jeść więcej ryb, szczególnie bogatych w kwasy Omega 3, które mają pozytywny wpływ na zdrowie. Zachęceni tymi informacjami sięgamy po rybę ze smażalni: smażonej na głębokim tłuszczu, w grubej panierce, najczęściej z frytkami lub tłustym purée i małą ilością sałatki. Niestety, dietetykom nie o taką formę ryby chodzi!
Pomysł na rybę przygotowany przez Jerzego Nogala i Ewę Kurowską to zdecydowanie lżejsza alternatywa dla smażonej wersji. Dorsz jest tutaj podany w pełnym smaku sosie z pomarańczy i chili, i ugotowany na parze, dzięki czemu zachowuje wszystkie wartości odżywcze. Do tego jest bardzo prosty w przygotowaniu, a jego smak zachwyci nawet największych przeciwników ryb.

Sprawdźcie, jak go przygotować na filmie kampanii Zarządzanie Kaloriami.

Ryba w sosie z pomarańczy z ziemniakami w mundurkach i sałatą:
Kilka ziemniaków
Sól
Oliwa z oliwek
1 cytryna
1 filet z dorsza lub innej białej ryby
1 pomarańcza
Różnokolorowe chili
Sałata rzymska – kilka listków
Kilka orzechów laskowych, migdałów lub innych
Olej rzepakowy (tłoczony na zimno)

Ziemniaki dokładnie umyj i ugotuj w osolonej wodzie. Pamiętaj by ich nie rozgotować.

Wyciśnij sok z pomarańczy i wymieszaj z drobno posiekanym chili. Zagotuj w małym rondelku, aby trochę odparował. Wystudź.

Świeżą rybę opłucz i wysusz na ręczniku papierowym, a następnie lekko posól. Polej sosem pomarańczowym i lekko nim natrzyj. Odstaw na kilka minut.

W tym czasie zagotuj wodę i przygotuj naczynie do gotowania na parze. Połóż rybę na papierze do pieczenia i włóż do naczynia, w którym będzie się gotować. W zależności od grubości ryby gotuj ją około 6 – 12 minut. Jeśli nie masz pewności, czy jest gotowa sprawdź, czy się rozwarstwia i zajrzyj, czy jest równo ścięta. Pamiętaj, nie gotuj za długo! Inaczej będzie za sucha.

Sałatę rzymską umyj i dokładnie wysusz – jeśli masz wirówkę to odwiruj. Porwij na mniejsze kawałki.
Orzechy posiekaj i podpraż na suchej patelni. Wymieszaj z sałatą i polej olejem rzepakowym.

Ziemniaki wyjmij z wody, każdy lekko zgnieć tak, żeby pękł, skrop wszystkie oliwą i sokiem z cytryny.
Rybę połóż obok. Podawaj z sałatą.

Wróć