30 września 2015

Nawyki żywieniowe dzieci – Twoja odpowiedzialność!

Tylko od ciebie zależy, jakie nawyki żywieniowe będzie miało twoje dziecko, a tym samym czy będą one wpływać korzystnie na jego zdrowie w późniejszych latach życia. Oto 10 przykazań, jak sprawić, aby dziecięce wybory korzystnie procentowały w przyszłości:

  1. Świeć dobrym przykładem – Nie musisz być perfekcyjną mamą czy nieskazitelnym tatą, ale jeśli twoje dziecko widzi, że starasz się jeść zdrowo i dbać o aktywność, odbierze jasny komunikat, że zdrowy styl życia jest ważnym elementem dla całej rodziny!
  2. Bądź pozytywnym wojownikiem – Dzieci (tak samo jak I dorośli) nie lubą słyszeć, że czegoś im nie wolno. Zakazany owoc przecież kusi najbardziej! Zamiast zakazów, podkreślaj co jest dobre dla ich zdrowia, wzrostu, mądrości… Że rybka dla serduszka, jajko dla wzroku a warzywa po to, by zdrowo rosnąć.
  3. Rozruszaj całą rodzinę – zaplanuj czas na aktywność fizyczną wspólnie. Rodzice, dzieci a nawet pies skorzysta z dodatkowej porcji ruchu, a dla najmłodszych będzie to dodatkowo doskonała zabawa z rodzicami.
  4. Bądź realistą. Jeśli styl życia twój i twojej rodziny daleki jest od ideału, nie staraj się zmienić go z dnia na dzień. Nie od razu Rzym zbudowano, a nagłe zmiany często spotykają się z oporem młodszych członków rodziny. Metoda małych kroków jest najskuteczniejsza, ponieważ nie unikamy nagłych zakazów i nakazów oraz pozwalamy naszej głowie i ciału powoli adaptować się do zmieniających się warunków. Ewolucja jest znacznie bardziej korzystna niż rewolucja, szczególnie jeśli chodzi o dzieci!
  5. Ogranicz czas „ekranowy”. Nie chodzi tu tylko o telewizor czy komputer. Dziś do tzw. „screen time’u” zaliczamy również telefon i tablet, z których korzystają coraz młodsi użytkownicy. Zamiast spędzać dwie godziny przed ekranem, pograj z dzieckiem w piłkę, a jeśli nie możesz pozwolić sobie na ten luksus, postaraj się zapewnić mu zajęcia ruchowe. Może to być zabawa z dziećmi sąsiadów lub zorganizowane zajęcia sportowe – najważniejsze, by z takim przedsięwzięciem wiązała się radość, zaangażowanie i pozytywne emocje. Każde dziecko jest inne – jedno będzie cieszyć się z zajęć judo, inne z gry w piłkę, a jeszcze inne z gimnastyki artystycznej, nauki pływania czy tańca. Pozwól mu próbować różnych zajęć i wybrać ulubione.
  6. Wybierz właściwe nagrody. Nie nagradzaj dziecka słodyczami, bajkami w telewizji czy grami wideo. To zapisze w jego pamięci schemat łączenia słodkości i leniuchowania przed ekranem z pozytywnymi emocjami, a zarazem wyrobi niekorzystny nawyk pocieszania się jedzeniem i nic nie robieniem w trudnych chwilach w późniejszym życiu.
  7. Spraw, by chociaż jeden posiłek był posiłkiem rodzinnym. Kiedy wszyscy razem siedzą przy stole i skupiają się na posiłku (bez włączonego telewizora, telefonu w dłoni czy laptopa na stole) istnieje znacznie mniejsze ryzyko, że dziecko zje więcej niż powinno oraz że będzie podjadało miedzy posiłkami. Kiedy bowiem skupiamy się na samym procesie jedzenia i na tym co mamy na talerzu, nasz mózg znacznie szybciej rejestruje fakt, że jesteśmy najedzeni, co ogranicza ryzyko zjedzenia za dużo. Rozpraszanie dzieci bajką czy zabawkami podczas posiłku doprowadza do tak zwanego „bezmyślnego jedzenia” (ang. mindless eating), czyli zjadania posiłku bez zwracania uwagi na to, co jemy, co opóźnia impuls sytości. Spotyka to również dorosłych, którzy jedzą przed komputerem czy telewizorem!
  8. Zagraj w grę „czytanie etykiet”. Podczas zakupów często nie zwracamy uwagi na to, co tak naprawdę wkładamy do koszyka. Czytanie etykiet niesie ze sobą bezcenną wiedzę, czym różnią się od siebie na pozór jednakowe produkty. Zaangażuj w czytanie całą rodzinę – wyrobisz dobry nawyk na przyszłość i pogłębisz wiedzę żywieniową, która zaprocentuje w przyszłości!
  9. Bądź zaangażowany i angażuj. Bądź ambasadorem zdrowej diety w swoim domu, niech twój własny przykład stanie się wzorem do naśladowania przez młodszych domowników. Pozwól dzieciom brać aktywny udział w zakupach i przygotowywaniu zdrowych posiłków – nauka przez zabawę jest najskuteczniejsza, da poczucie najmłodszym, że są potrzebni, a zarazem pobudzi ich ciekawość!
  10. Kochaj więc kontroluj. Nie tylko swoich najbliższych, ale i siebie! Prowadźcie rodzinny dziennik zdrowia, gdzie 1-2 razy w miesiącu wpisujecie masę ciała i wzrost wszystkich członków rodziny. Pokaż dzieciom, że kontrola masy ciała jest tak samo ważna jak profilaktyczne  badania u lekarza co pewien czas. Uważaj jednak, aby nie przesadzić – obsesyjne ważenie się i kontrola tego, co jecie jest równie niebezpieczna jak jej brak. Podchodź do diety z głową: jeśli na co dzień ty i twoja rodzina jecie zdrowo i często się ruszacie się, weekendowy wypad na prawdziwie włoską pizzę nie będzie stanowił najmniejszego zagrożenia dla zdrowia domowników!

zk-nawyki

 

Wróć